Drukte, AK47 en Malaria - Reisverslag uit Accra, Ghana van Menno Jong - WaarBenJij.nu Drukte, AK47 en Malaria - Reisverslag uit Accra, Ghana van Menno Jong - WaarBenJij.nu

Drukte, AK47 en Malaria

Door: Menno de Jong

Blijf op de hoogte en volg Menno

21 Maart 2014 | Ghana, Accra

Het is alweer even geleden dat ik mijn eerste blog schreef, maar dan nu toch weer een teken van leven. Ondertussen weer veel gezien, beleefd en druk op stage waardoor ik er geen tijd voor had.
Laten we beginnen met hoe ik er nu bij zit. Met malaria… Sinds zaterdagnacht kreeg ik koorts, overgeven, zweten en alles en nog wat. Dit bleef zondag, maar nam op maandag gelukkig af. Na overleg met Barbara toch op dinsdag maar naar het ziekenhuis gegaan, omdat ik me niet goed bleef voelen. De dokter vertelde dat ik naast mijn Lariam ook andere extra anti malaria pillen moet gaan slikken. Sinds dinsdag zit ik daarom aan allerlei verschillende pillen in de ochtend en avond. Ik blijf vaak last van me buik houden/geen honger. Ondertussen ook al 8 kilo afgevallen sinds ik hier ben dus dat zal er ook wel mee te maken hebben. Gelukkig hebben we wel cornflakes, melk en fruit in huis en hoef ik niet ieder moment rijst, kip of ei te eten.
Buiten dit om vermaak ik me best. Het whisky event wat ik mee zou helpen organiseren is ondertussen voor de derde keer verplaatst, en dit keer helemaal naar september, als ik alweer in Nederland ben. Gelukkig heb ik genoeg andere opdrachten gekregen. Een nieuwe bedrijfskantine implementeren, meedenken over de inrichting/faciliteiten voor een vestiging van een ADB Bank en er wordt een familie park geopend waarbij ik in de organisatie zit. Deze parken kennen ze niet echt in Afrika en dit wordt de eerste in Ghana. Veel collega’s uit mijn team zijn nog nooit in zo’n park geweest en kunnen zich niet voorstellen hoe het eruit ziet. Ze gaven in ieder geval wel toe dat ze meer mensen buiten Europa willen betrekken, omdat het met alleen Afrikanen niet gaat lukken. Bij het project van de ADB bank, moet eerst het gebouw nog deels gesloopt worden. Ze maken geen gebruik van handschoenen, ijzeren neuzen of iets, maar lopen op slippers en staan op zelf gemaakte stoelen als ladder. Ook gaan we nog steeds iedere vrijdagavond met collega’s de stad in. Een chauffeur van onze leeftijd van het bedrijf brengt ons overal heen en ook weer naar huis op ieder tijdstip. Vorige week voordat we uitgingen moesten we eerst nog met de chauffeur langs de KFC, omdat we voor de directrice eten moesten halen, maar dat scheen nog wel normaal te zijn, haha… Als we uitgaan drinkt hij zelf ook en maak je leuke dingen mee. Zo werden we door twee agenten aangehouden beiden met een AK47 in de hand. Ze schenen een beetje met de zaklamp in de auto voor de show en toen moest hij uitstappen. Wij dachten, omdat die teveel had gedronken of te hard reed, maar een sticker op de auto klopte niet. Gelukkig kocht hij de agent om voor 10 cedi (3,5 euro) en konden we weer verder.
Op donderdag 6 maart was het Onafhankelijkheidsdag in Ghana. Jammer alleen dat het bijna de hele dag na 3 weken een keer regende, omdat we hierdoor maar thuis bleven. Dit was geloof ik ook ongeveer rond de Carnaval in Kokkerhout. Vier dagen lang drinken, dansen op slechte muziek en verkleden. Was raar om voor te stellen vanuit Ghana wat daar leuk aan was… Er schijnt hier ook wat aan gedaan te worden, maar niets van gemerkt.
Bijna al de Ghanezen hier willen wel een praatje met je maken. Ze vragen dan waar je vandaan komt en of ik Amsterdam ken. Zelf zijn de meeste nog niet buiten Ghana geweest of soms zelfs niet buiten Accra. Ook kunnen een heel hoop Ghanezen niet zwemmen. Van de 8 medewerkers op de afdeling konden er twee zwemmen. Ik begin hier niet over, maar zij kijken echt een soort van tegen de witte Europeanen aan.
Nadat we op vrijdagavond uit zijn gegaan probeer ik ook iedere zaterdagochtend te voetballen met de buurjongen en gasten uit de buurt. Ook hadden we vorige week zaterdag een wedstrijd tegen een andere ‘junction’. Pff ging er aardig hard aan toe. Een vriendschappelijke wedstrijd, maar gingen een aantal geblesseerd af en een aantal keer bijna vechten. Dit was voor mij te veel moeite, maar maakte wel als linksbuiten het enige en winnende doelpunt :P. Als ik hen vertel dat ik uit Nederland kom zeggen ze dat wij wereldkampioen worden, omdat we van Persie en Robben hebben, maar ik kan het niet uit hun hoofd praten dat dat de enige twee zijn... De wedstrijd was nog niet afgelopen, maar doordat de stroom uitviel moesten we eerder stoppen. Deze laatste twee weken is het echt dramatisch met de stroom hier. Iedere dag valtl die uit de ene keer overdag en anders s ’avonds. Ook nu is er geen stroom gelukkig hebben ze niet alles eraf gedaan en kan ik toch mijn laptop opladen en de Wi-Fi aanzetten. Die het een week niet deed.
Verder hebben we het oude gedeelte/de getto van Accra bezocht, Jamestown en echte armoede gezien. Ook al vaak naar het strand geweest. Nu plannen aan het maken om naar Cape Coast te gaan, de mountains en dierenparken, voetbalwedstrijd en een bokswedstrijd te bezoeken. Ook zijn er nog genoeg andere binnenlandse reizen te maken die ik zeker wil gaan doen.
Hier laat ik het bij en ga richting het ziekenhuis. Ga ervan uit dat het wel goed zit, want voel me iedere dag weer wat beter en sterker worden.

Menno



  • 26 Maart 2014 - 18:27

    Anneke:

    Hoi Menno,

    Ik heb van je moeder dit adres toegestuurd gekregen. Ik hoop dat je een leuke leerzame tijd in Ghana zult beleven. Wel weer een beetje aankomen hoor, 8 kg erag in die paar weken is wel veel. Ik hoop dat je snel van de malaria zal bijkomen en met volle teugenvan je verblijf kan genieten.

    Hartelijke groet, Anneke van Mil

  • 30 Maart 2014 - 22:47

    Jeannette:

    Jeetje Menno wat een lang en leuk verhaal!!!
    Ik ging even op je blog, omdat ik net van je moeder hoorde dat je malaria had.
    Jeee man, wat lijkt me dat vervelend; ziek, afgevallen , warmte....
    Dat je ondanks dat nog gaat voetballen? Koelt t s avonds een beetje af?
    Je had ook geen airco meer begreep ik.

    Verder klinkt t echt gezellig en lekker raar....andere cultuur, de politie omkopen etc.
    Ik weet zeker dat je veel ziet. leert en ondanks alles geniet.
    Beterschap en je ouders zijn helemaal blij jou te gaan zien!

    Lieve groet, Jeannette ( en fam)

  • 09 Mei 2014 - 17:32

    Conny En Barry:

    Hoi Menno,
    Je zit heel ver weg, maar als je dan je verhalen leest, lijkt het een stuk dichterbij.
    Ik hoor via je ouders natuurlijk de (zoveel mogelijk) uptodate verhalen.
    Gezondheid is toch een groot goed. Hoop dat je weer wat bijkomt inmiddels. Het fruit zal daar wel veel lekkerder zijn als hier.
    Momenteel waait, stormt en onweert het hier, lijkt wel herfst.
    Vorig weekend bij je ouders in de tuin gezeten...heerlijk plekje bij de serre.
    Succes nog en geniet ze, groet Conny (en vast ook de groeten van Bar, maar die moest vandaag werken).
    PS Jelmer en je vader waren vandaag in Delft om naar studie informatie van Jelmer te luisteren....wie weet gaat ie hier straks nog op kamers.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Menno

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 2762

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: