Eerste twee weken in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Menno Jong - WaarBenJij.nu Eerste twee weken in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Menno Jong - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken in Ghana

Door: Menno de Jong

Blijf op de hoogte en volg Menno

26 Februari 2014 | Ghana, Accra

Hee Allemaal,
Hierbij mijn eerste verhaal vanuit Ghana. Vorige week dinsdagavond ben ik geland, dus ben er nu twee weken met heel veel ervaringen. Vanaf het airport pikte iemand mij en mijn klasgenoot op en bracht ons naar het huis van Barbara, onze begeleidster en directrice van het bedrijf. Het huis ligt erg afgelegen in een nieuwe buurt, zonder normale weg en licht in de omgeving. Haar tante woont ook in het huis die zorgt voor het eten. Ook is er 24/7 persoonlijke bewaking, wat in Ghana denk normaal is want je ziet het overal. Het heeft een balkon die aan de ene kant over de stad heen kijkt en aan de andere kant een uitzicht heeft richting een berg.
De eerste dag zouden we om half 12 opgehaald worden en naar het kantoor rijden, dit werd uiteindelijk 1uur. De dagen erna deed de chauffeur het steeds iets sneller... Het wachten ben ik ondertussen wel gewend, ik kom eraan en ga daar maar even zitten moet je niet serieus nemen. Op het kantoor werken veel jonge medewerkers die ons meenemen naar plekken om te lunchen of in het weekend uit te gaan. Ontbijten en eten op het werk kennen ze niet echt iedereen doet dit op straat, vandaar ook dat de kantine van het kantoor er niet uit ziet. Ook heb ik op het kantoor al genoeg medewerkers zien slapen, films zien kijken en eigenlijk niets zien doen. Het raarste was tijdens de vergadering voor het Whisky evenement, die ik mee ga helpen organiseren. Sommigen deden spelletjes op hun mobiel, anderen liepen de hele tijd weg en er werden halve liters bier gedronken en kip gekloven.
De begintijd van evenementen is ook niet serieus te nemen, tot nu toe begint ieder evenement ongeveer twee uur later als aangegeven. Dit was ook bij het Valentine evenement vorige week. Valentine is hier veel groter als in Nederland, op de radio werd er al een aantal dagen over gesproken, iedereen vroeg wat ik ging doen en op de dag zelf geef je iedereen (gesmolten) chocola. Vooraf gingen al de collega’s naar de kapper en ik dus ook, voor maar 10 Cedi (ongeveer 3euro). Tijdens het event werd ik naar voren gehaald en kreeg een Ghanese Valentine aangewezen door de beroemde Afrikaanse commediant Funny Face. Ook wonnen wij samen nog Heineken bier, omdat wij goed de klompendans dansten^^.
De stage dagen zijn wel erg lang namelijk om 5 uur s’ochtends op staan en rond 7 uur weer thuis. Gelukkig is het in de ochtend nog niet zo warm, maar als de zon opkomt is het overdag veels te heet. In de ochtend gaan we met Barbara mee sporten op een openbare atletiekbaan. We kunnen ook een halfuur langer blijven liggen, maar dan moeten we met de taxi naar kantoor gaan. Verder op stage is het nog beetje saai, meegelopen op alle afdelingen, maar weinig uitgevoerd. Dit schijnt vanaf deze week te veranderen. Wel is er iedere ochtend een vrouw waarbij je vers fruit kan kopen. Een hele ananas voor maar 0.50 eurocent.

In het eerste weekend op zaterdag ben ik onder andere naar een begrafenis op de berg geweest, de grote shopping mall bezocht en in de avond de stad in geweest. Op zondag gingen we naar de kerk, wat anders en veel levendiger is als in Nederland.
Afgelopen zaterdag zijn we naar de grote markt in Accra gegaan met een TroTro. Dit zijn zeg maar kleine bussen/taxi’s met ongeveer 10/15 mensen, die overal rijden. Het maakt niet uit waar je eruit of erin wilt, de TroTro stopt op die plek. In de middag zijn we naar het strand/zwembad gegaan en verse kokosnoot sap gedronken. Toen we thuis kwamen begon ik me niet lekker te voelen en kwam voor mijn gevoel al het eten van de afgelopen dagen eruit…. Op zondag daarom hele dag in bed gelegen. Op kantoor voel me ik me nog steeds niet helemaal fit wat denk ik komt door korte nachten, de warmte en hoe weinig ik eet.

Wat me verder opvalt is dat je hier gratis kan wildplassen, het wordt namelijk overal langs de weg gedaan. Verder wordt er van alles verkocht tussen de auto ’s door zoals tafels, schoenen, monopoly en alle soorten eten. Ook is de stroom al drie keer uitgevallen in het huis. De hele stad Accra kan namelijk niet tegelijkertijd stroom krijgen, waardoor er iedere avond een ander deel van de stad geen stroom heeft. Gelukkig hebben wij een aggregaat in de tuin die een beetje licht geeft en vooral veel geluid. Misschien is dit ook de reden dat de Wifi erg slecht is, deze doet het namelijk al een aantal dagen niet, vandaag een andere router kopen. Op het kantoor gaat dit op bijna alle plekken wel wat beter. Verder worden er vele verschillende Ghanese talen gesproken. Twi is de meest voorkomende en leer elke dag nieuwe woorden. Akwaba Obruni, eti sen? = Welkom blanke, hoe gaat het? Ghanees hoor je overal, maar als ze Engels moeten spreken kunnen ze dit goed.

Er is nog veel meer te vertellen, maar dan blijf ik typen. Dus tot zover en tot later!!

  • 26 Februari 2014 - 12:20

    Emmely:

    Hou ons op de hoogte, dit vermaakt mij wel tijdens mijn stageperiode! Heel veel plezier en geniet er vooral van. kus em

  • 27 Februari 2014 - 13:22

    Mary Oosterwijk:

    Hallo Menno,
    Wat zal dit een ongelofelijke ervaring voor je zijn zeg. dat is het voor mij al wanneer ik gewoon je verslag lees, het feit dat iedereen op kantoor zo maar " iets" doet zonder duidelijke planning tijdschema etc. Ik hoop wel voor je dat het wat minder saai wordt wb zelf diengen uitvoeren maar dat had je ws in Nederland ook gehad. Je moet nu een,aal de eerste weken meelopen en dat kan inderdaad op een gegeven moment nogal saai zijn. Hier in Brabant begint komend weekend het carnaval dat ik aan mij voorbij laat gaan maar ik weet niet of jij een enthousiast carnavals ganger bent. Wie weet welke feesten jij de komende maanden allemaal gaat meemeken. Veel succes.
    Mary oosterwijk

  • 27 Februari 2014 - 15:33

    Lia Van Den Berg:

    Hey Menno,

    Leuk om zo een stukje mee te lezen van jouw ervaringen in Ghana. Is wel een heel andere wereld hè.
    Niet verkeerd om zo weer een hoop nieuwe ervaringen op te kunnen doen. Nooit geweten dat jij zo sterk bent in de klompendans :). Het leverde jullie wel een (koud?) biertje op :). De foto van jou voor een taxi van de Jong is wel zeer passend gevonden. Verder zal je een hoop geduld moeten betrachten en kijken wat je daar op facilitair gebied kan leren/ervaren. We lezen graag met je mee!
    Succes vanuit een druilerig Abcoude. Frank, Eline, Lia

  • 27 Februari 2014 - 19:25

    Jeannette:

    Leuk om dit te lezen Menno. Wat een andere cultuur is dat zeg! Je zou er een soap van kunnen maken of een comedie als je straks weer in Nederland bent. Ik hoop dat het beter gaat met je darmen. Ik heb daar in Griekenland al last van, laat staan in Afrika! Je wordt wel slap op een gegeven moment en zeker met die warmte. Heel veel plezier daar en geduld met het langzame tempo!

    Groetjes Jeannette en fam.

  • 27 Februari 2014 - 21:46

    Carolinda:

    Hoi Menno, super je eigen taxibedrijf al gestart;0
    Je komt er wel, wat zal jij genieten als je weer thuis bent van de hollandse pot!
    Veel plezier met je stage. Groetjes Carolinda en Fam.

  • 01 Maart 2014 - 17:22

    Conny En Barry:

    Hoi menno, wat een avontuur , de foto's spreken boekdelen.
    Succes met je stage als het echte wek gaat beginnen.
    En, al een mooie ghanese vrouw ontmoet?
    Gr conny en barry

  • 09 Maart 2014 - 19:38

    Debby De Jong:

    He Menno, het ziet er zeker wel herkenbaar uit daar! Leuk om weer te zien. Succes daar! groetjes Debby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Menno

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 2768

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Stage in Ghana

Landen bezocht: